HONDA legenda: gimę eksportuoti

14 kovo, 2017

1959 metais HONDA tapo vienu didžiausių motociklų gamintojų pasaulyje. Tačiau Soichiro Honda kompanijos ateities nesiejo su motociklais. Jo vizijose HONDA, pirmiausia, buvo variklių gamintoja; motociklai – tik vienas produktų, kur galima pritaikyti šiuos variklius. Bendrovė netrukus ėmė gaminti elektros generatorius ir kitus pramoninius įrenginius. Galimybę kurti automobilius kompanijos įkūrėjas pradžioje vertino skeptiškai.

Pokario Japonijoje Pramonės ir Prekybos ministerija (ang. Ministry of International Trade and Industry, sutrumpintai MITI) de fakto kontroliavo gamybą šalyje. Nelyginant planinės ekonomikos sąlygomis, ministerija kūrė penkmečio planus, dosniai subsidijuodavo didžiuosius gamintojus, skirdavo užduotis stambiosioms pramonės įmonėms. Vienas iš ministerijos konkursų – 1955 metais paskelbta Tautos automobilio” programa. Jos metu šalies gamintojai turėjo sukurti keturvietį automobilį, galintį važiuoti 100 km/h greičiu ir kainuojantį ne daugiau 150 tūkst. jenų.

Projektas ne tik skatino kurti naujos kartos automobilius. MITI kartu siekė optimizuoti Japonijos automobilių pramonę. Toyota ir Nissan tuo metu buvo didžiausios Japonijos automobilių gamintojos. Ministerija norėjo apjungti kelias mažesnes ir sukurti trečią automobilių pramonės milžiną. Pagal MITI planą, Japonijoje turėjo veikti trys automobilių gamintojai. Didesnis jų skaičius sukurtų bereikalingą konkurenciją dėl gamybos išteklių, darbuotojų, pirkėjų ir būtų žalingas šalies ekonomikai. Nuo 1962 metų būtų ribojamas naujų gamintojų įėjimas į automobilių rinką.

Pristatydama pirmuosius automobilius HONDA lenktyniavo su laiku. Mini furgonas T360 bei sportiniai S360 ir S500 automobiliai pristatyti 1962 metais, idant HONDA spėtų prasisprausti pro MITI užveriamas autopramonės duris. Net HONDA inžinieriai teigė, jog pirmieji modeliai į rinką pateko skubotai. Jų gamybą paskatino HONDA prekybos tinklo atstovai, kurie norėjo pagyvinti pardavimus žiemos mėnesiais, kai sustoja motociklų prekyba.

Nors bendrovė atitiko formalius MITI programos reikalavimus, HONDA nesulaukė ministerijos palaikymo. Kompanijai buvo sunku užtikrinti bankų finansavimą, kurių paskolas stambiems pramonės projektams taip pat kontroliavo MITI. HONDA nebūtų išgyvenusi Japonijos rinkoje. Kompanijai liko vienintelis kelias – eksportuoti.

HONDA S800 septintojo dešimtmečio pabaigoje pasiekė Europoje krantus. 1970 metais N360 pristatytas JAV rinkai. Kurdama naujus automobilius, bendrovė, pirmoji Japonijoje, siekė atsižvelgti ne į vietos rinkos, bet į globalius pirkėjų poreikius.

Aštuntojo dešimtmečio pradžioje bendrovė pristatė revoliucinį CVCC variklį, kuris ženkliai sumažino kenksmingų išmetamųjų dujų kiekį. Šie varikliai atitiko griežtus JAV ir Europos aplinkosaugos reikalavimus. Aštuntojo dešimtmečio naftos krizė ir pabrangę degalai pakeitė vairuotojų įpročius JAV. Atliepdama į šias tendencijas, HONDA 1972 metais pristatė pirmąjį Civic modelį, sulaukusį populiarumo Amerikos ir Europos rinkose ir tapusį pirmuoju globaliu bendrovės bestseleriu. Pirmaisiais metais JAV parduoti 32 757 Civic automobiliai, po trejų metų šis skaičius jau siekė 132 286. Dešimtmečio pabaigoje pusė HONDA automobilių buvo parduodami Amerikoje (palyginti, Toyota ir Nissan JAV rinka sudarė trečdalį pardavimų). Civic sėkmė sukūrė tvirtą pagrindą tolesnei bendrovės plėtrai. Devintajame dešimtmetyje estafetę perėmė HONDA Accord, 1989 metais tapęs perkamiausiu JAV automobiliu.

1979 metais HONDA tapo pirmąja Azijos bendrove, pradėjusia gaminti automobilius Šiaurės Amerikoje. Kompanija atidarė gamyklą Merisvilyje, Ohajo valstijoje. Pirmąją užjūrio gamyklą bendrovė dar 1962 metais atidarė Alsto mieste Belgijoje, kurioje gamino motociklus. Šiandien HONDA gamybos geografija apima daugiau nei 16 valstybių keturiuose žemynuose.

HONDA legendos startas pokario Japonijoje, kovos su MITI bei pasirinkta kryptis eksportuoti atspindi idėją, jog užsivėrus durims, užsispyrę ir išradingi visada suras langą. Šis bendrovės raidos ypatumas bei orientacija į užjūrio pirkėjų poreikius leido HONDA tapti pirmuoju globaliu automobilių gamintoju.